Sorprenent. Enginy
narrador, originalitat, lectures paral·leles, són les primeres reaccions que em
suggereix aquesta obra. Has d’anar llegint ben atenta perquè es barregen les
històries: una, la de l’argument i els seus personatges (Sidney, Grace, John
Trause, M.R. Chang, Tina, Richard..., amb les seves circumstàncies: malaltia
d’en Sid, compra de la llibreta, Nova York), i una altre en forma de notes al peu de
l’argument, on l’autor t’endinsa en la vida de personatges que van apareixent,
al marge del relat principal i que podria haver quedat en una breu descripció o
en la mera història relacionada.
Fins i tot
existeix una història prèvia (en Flitcraft i el seu escriptor Dashiell Hammett,
que també es passegen pel llibre donant la idea als escriptors Sidney i John –que
tampoc no hem de confondre amb l’autor), història que dóna peu a l’obra perquè
segons ells “aquí s’amaga una novel·la”.
O la de la escriptora Silvia Maxwell
de la que l’autor ens dibuixa un esbós, amb la seva parella quasi accidental,
Jeremy Scott, i la
neta Rosa Leightman , que lliga a la imatge i sentiment del
protagonista Sidney cap a la seva dona Grace, i de passada al pentinat del
Petit Príncep de Sant Exupèry.
Arriba un punt en
què quasi t’oblides que mentre llegeixes les històries paral·leles, de fet el
protagonista de l’obra del protagonista (Nick Bowen) està viatjant a Kansas
City tot sol, abandonant la seva dona Eva i la seva vida anterior, perquè una
pedra que cau d’una façana quasi li treu la vida i davant aquesta fragilitat,
pensa que l’ha de començar de nou... i tu, lector desorientat, el confons amb
el protagonista de debò, el de la llibreta blava, el malalt Sidney, per la seva
analògica situació davant la mort.
I és que quan
l’autor escriu que un escriptor escriu una obra, es dupliquen com a mínim
autors, protagonistes i històries per força, tal vegada de la mateixa manera
que dos miralls enfrontats reflecteixen la imatge inicial en una sèrie
inacabable.
Per si això no
fos prou, intercala en una tercera dimensió l’explicació i el sentir d’un
escriptor (aquí en Sidney però tant se val) quan es posa davant el paper en
blanc, i de com la seva ploma va creant una història, ara potenciada ara
limitada per la marxa de la inspiració de qualsevol persona que escriu, de com
neix i creix una novel·la, com es perfilen primer les fitxes dels personatges,
els seus noms, aparença física, vida familiar i professional, i com d’aquí va
apareixent el fil del relat.
Imagino que quan
la moderadora deia que apareix una característica d’aquest autor en tots els
seus llibres, pot ser és aquesta pluralitat de lectures i sobre tot aquesta
segona lectura que a com a nota al peu, de l’autor, et narra una història sencera,
tan profunda i extensa com la de l’argument mateix; que unes notes que
servirien per aclarir o complementar, l’escriptor les transforma en oportunitat
per a explicar una segona història.
Em quedaria amb
l’escena del personatge Richard, germà petit de Tina (2ª dona d’en John Trause,
amic de Sidney i “Gracie”, quan es troba el visor tridimensional de fotos i
conectat amb aquest record tant viu, experimenta un canvi despertant la seva
sensibilitat.
Lectura poc
còmode (perds el fil, has de tornar enrerre..), però valia la pena.
No hay comentarios:
Publicar un comentario